הסכנות למחסור בטיסות בהייטק הישראלי
ענף ההייטק בישראל, המתבסס רבות על מכירות בשווקים בינלאומיים, ובעיקר בארה"ב, מוצא את עצמו במצב ייחודי שבו הוא נאלץ להסתמך כמעט באופן בלעדי על חברת התעופה אל על, שהעלתה את מחירי הטיסות בצורה משמעותית. עם הפסקת הפעילות של חברות זרות רבות כמו יונייטד ודלתא, נאלצים יזמים לעיתים להאריך את שהותם בחו"ל כדי להבטיח את המשך הפעילות העסקית.
מייקל אייזנברג מקרן ההון סיכון אלף וליעד אגמון מאינסייט פרטנרס מציינים שהמצב הנוכחי יוצר אתגר גדול לחברות סטארטאפ בתחילת דרכן, שמתקשות לגייס הון בשל חוסר האפשרות להגיע לפגישות אישיות עם משקיעים. "כשהטיסות יקרות ולא בטוחות, אי אפשר להסתמך רק על פגישות וירטואליות. משקיעים רוצים לפגוש את המייסדים אישית ולהתרשם מהצוות," מסביר אגמון.
ההשלכות על המכירות והחיבורים הגלובליים
אנשי המכירות בהייטק מדווחים שהקושי הגדול ביותר הוא לקיים פגישות פנים אל פנים עם לקוחות בינלאומיים, במיוחד לאור העובדה שבתחומים רבים, הקשרים האישיים והפיזיים חשובים מאוד להצלחת העסק. "המכירות הבינלאומיות שלנו תלויות בקשרים אישיים עם הלקוחות," אומרת בכירה בתעשיית ההייטק. "החוסר בנגישות לטיסות לא מאפשר לקיים את השיח עם לקוחות ושותפים בצורה אפקטיבית. אם זה יימשך כך, חברות עלולות להעביר חלק מפעילותן לחו"ל."
טיסות יקרות ומורכבות – אתגר לחברות עם מטה בחו"ל
בפאלו אלטו נטוורקס, חברה בינלאומית שמנהלת מרכז פיתוח גדול בישראל, מציינים שהיעדר הטיסות הישירות פוגע גם בסנכרון בין המטה בישראל למטה בקליפורניה. "המצב הזה מסכן את היכולת שלנו להישאר מחוברים לסיליקון וואלי, שהיא הלב של תעשיית ההייטק," אומר עידן טנדלר, סגן נשיא בחברה. "אנחנו חייבים ליצור סינרגיה בין מרכזי הפיתוח שלנו, אך כל טיסה כיום כרוכה בתכנון מורכב ובעלויות גבוהות."
מעבר לפתרונות יצירתיים ופריסת כוח האדם בעולם
חברות רבות נאלצות לחשוב מחדש על דרכי הפעולה שלהן ולמצוא פתרונות ארוכי טווח להמשך הפעילות. חלק מהחברות מאפשרות לעובדיהן לעשות רילוקיישן זמני או קבוע, וחלק מהעובדים אף בוחרים לעבוד מחו"ל כדי לשמור על זמינות קרובה לשוק האמריקאי. לדברי אייל לוי, סגן נשיא בחברת BigID, "שילבנו פגישות במספר יעדים בזמן שהות בארה"ב כדי למקסם את תועלת הביקור. בנוסף, אנו מציעים לעובדים את האפשרות לעבור זמנית לחו"ל, ולפעמים זה גם מקל על הקשרים עם הלקוחות."
קריאה לפתרון ממשלתי לחיזוק ההייטק הישראלי
מנהלים רבים בתעשייה פונים לממשלה ומבקשים פתרונות שיבטיחו חיבור תחבורתי נוח ויעיל למדינות השונות, ומציעים עידוד חברות תעופה זרות לשוב ולטוס לישראל, תוך מתן תמיכה לחברות התעופה הישראליות. "המצב התחבורתי הנוכחי הופך את ישראל לגטו תחבורתי," אומר טנדלר. "כדי שנוכל להמשיך לצמוח ולפתח את החדשנות הישראלית, אנו זקוקים לגישה תחבורתית רחבה, ולטיסות זמינות במחירים הוגנים."
החשש הגדול של אנשי ההייטק הוא שהמצב הנוכחי יוביל להחלשת הנוכחות של תעשיית ההייטק הישראלית בעולם ולבריחת כישרונות למדינות אחרות. "אם המדינה לא תתמוך בתעשיית ההייטק ותסייע בשיפור נגישות התחבורה, רבים מהיזמים הצעירים עלולים לבחור להתחיל את דרכם בארה"ב ולא בישראל," מסכמת בכירה בענף.