בסרטון, נשמע קולה של הזמרת כשהיא מעודדת את הצופים להשקיע באמצעות “Tiktok Trades”, ומבטיחה שהשימוש בה הוא “100% בטוח” ונוח לשימוש. “השקעות יכולות להיות מבלבלות, אבל אם אני אומרת לכם שיש דרך קלה ופשוטה יותר?” נאמר בקול שנשמע כמו שלה. סרטון זה, שזכה לשיתופים רבים, עורר דאגה בקרב מעריציה ומשתמשים אחרים, שחשדו במהירות באמיתות ההמלצה.
דיפ-פייק: עלייה בשימוש בטכנולוגיה לזיופים מתוחכמים
הטכנולוגיה מאחורי דיפ-פייק מאפשרת “להלביש” תוכן פיקטיבי על סרטונים של אנשים מפורסמים, והפכה בשנים האחרונות למאתגרת ביותר לזיהוי. הסרטון המזויף של אנה זק אינו הראשון שמופץ בפלטפורמות חברתיות בשימוש בטכנולוגיה זו, ומצטרף לשורת סרטוני דיפ-פייק בהם הופיעו דמויות מוכרות נוספות. בעבר נראו סרטונים מזויפים של בכירים מתחום הבריאות בישראל, כדוגמת פרופ’ רוני גמזו וד”ר שרון אלרעי פרייס, אשר “ממליצים” על מוצרים שונים שאין להם קשר אליהם.
מתוך מאקו
השפעות ותמיכה משפטית
מנהליה של אנה זק מסרו כי הם מודעים לנושא, ובוחנים את המצב מבחינה משפטית. חקירת נושא זה עשויה לכלול פנייה לפלטפורמות החברתיות בדרישה להסרת הסרטון, לצד תביעה פוטנציאלית נגד האחראים להפצה. בנוסף, הסרת הסרטון מהפלטפורמה ומהחנויות הדיגיטליות מחזקת את ההשערה כי ייתכן והאפליקציה הוסרה בעקבות תלונות.
הסרטונים האלה מעוררים דאגה לגבי השימוש לרעה בטכנולוגיית הדיפ-פייק, במיוחד במקרים בהם אנשים מפורסמים מופיעים לכאורה בהמלצות על מוצרים או שירותים מפוקפקים. הטכנולוגיה מאפשרת למפיצי סרטונים מזויפים לייצר סרטוני פרסומת מזויפים שגורמים לאנשים לחשוב שמדובר בהמלצות אמיתיות.
איך לזהות ולהיזהר מסרטוני דיפ-פייק?
במציאות שבה טכנולוגיית הדיפ-פייק מתקדמת כל כך, חשוב להישמר ולהתייחס בחשדנות לסרטונים המקדמים תוכן או מוצרים שנראים לא הגיוניים או אינם תואמים את התדמית הציבורית של הדמות המופיעה בהם. כדי לוודא שהסרטון אותנטי, ניתן לבדוק את המקור בו פורסם, לראות אם קיימת הודעה רשמית מצד האמנים עצמם או הנציגים שלהם, ולבצע בדיקות נוספות, כמו התייעצות עם גורמי תקשורת שמסקרים את הנושא.
הפצת הסרטונים הללו מעידה על הצורך הדחוף במודעות כלפי השימוש בטכנולוגיות מתקדמות כדי להגן על הציבור מפני מידע שגוי והונאות ברשתות החברתיות.